Mela

I Mina Ögon Är Du Perfekt
Idag efter dagis har vi myst massa.
Vi har legat i soffan och läst en bok och flodhästar, vi har kollar på brandbilar på ipaden, vi har badat ihop och nu ligger han själv i stora sängen och lyssnar på saga.
Flera gånger medans vi donade på här hemma stannade jag upp och blev nästan tårögd när jag tänker på hur fin han är våran Lillefot. Helt perfekt helt enkelt. 

- Look mom, its a airplane !
- Oh no, what happend , firetruck broke ..

Ja, Lillefot älskar engelska.
Han pratar mer engelska än svenska. När vi pratar med honom, på svenska, svarar han på engelska. 
Ibland när vi räknar eller går igenom färgerna så tjatar vi lite extra på honom och då säger han dom både på svenska och sedan engelska. Han har alltså koll på vad det ÄR han pratar om. 

Jag hoppas verkligen att jag nu med detta inlägg inte trampar någon på tårna.
Och skulle jag göra det, ja då ber jag om ursäkt för det är verkligen inte min mening, men samtidigt måste jag få ventilera lite för det grämer mig mer än vad jag erkänner detta.

Dagis har valt att starta en utredning på Lillefot.
Pga hans Engelska, samt att han inte riktigt pratar lika mycket som en " normal " treåring gör, utan enligt specialpedagogen så är han på en 2,5 årings nivå när det kommer till talet. 
Så nu ska Lillefot träffa en logoped, för att reda ut vad det kan vara " för fel " på honom... 

När vi satt där, på mötet, och dom läste upp vad dom hade " observerat " så satte min jobbhjärna igång..
Enligt dom lät det nästan som att allt pekar på Autism, eller någon diagnos, som gör att Lillefot väljer engelska istället. 

Tydligen när han leker, vill han helst leka själv när han är inomhus.
Utomhus lekar han gärna med dom andra barnen.
Sen har han svårt att avsluta leken, han vill fortsätta leka, och då blir han arg.
Ibland när det är stökigt på avdelningen, säger han BYE, vinkar och går in och målar i Atlejen istället en stund, och sen kommer han tillbaka. Han tar alltså en liten timeout. 
Han bråkar aldrig med dom andra barnen, han är väldigt snäll, och dom "kör gärna över honom".

Detta är då våran Lillefot.

Att barn inte vill avsluta lek, brukar inte vara nåt jättekonstigt enligt mig.
Och att man vill ha timeout när man känner det blir för mycket är väl bara ett bra tecken ? Eller ?
Snälla säg om jag har fel för just nu känner jag mig otroligt osäker i min roll som mamma...

Min äldsta har aldrig varit en som pratar särskilt mycket !
Han har varit, och är fortfarande en väldigt tyst kille som alla lärare i alla år försökt få att prata mer. 
Men inte blev det nån utredning där.
Mellan grabben har alltid haft väldigt svårt med namn, han kunde aldrig memorera ett namn, och han va en kille som va överallt, på en och samma gång.. Sjövild alltså!

Tankar som att medicinerna och cellgifterna jag hade i början av graviditeten har gjort något med Lillefot så han har svårigheter snurrar i huvudet hela tiden. Är det mitt fel ?

Sen i andra andetaget vill jag bara säga FUCK YOU, " normalt " är så jävla tråkigt, varför ska man  vara det ?
Jag älskar mina barn till månen och tillbaka hur normala eller Onormala dom än skulle vara.
För i mina ögon är dom helt jävla perfekta även om dom inte faller inom ramarna för vad som e normalt eller inte.. 

Om det nu skulle visa sig att Lillefot har alla diagnoser man bara kan ha, så kommer han vara lika mycket älskad, lika mycket värd och lika underbar som innan. Och det kommer jag påminna han om varje dag !!
 
 
Jag hoppas nu att jag med detta inlägg inte gjort någon arg eller ledsen.
Jag kanske har utryckt mig plumpt eller jävligt klantigt ang något och då ber jag om ursäkt.

#1 - Anu

Sånt här gör mig så förbannad(!!!)
OM han tycker engelska är roligt, varför inte uppmuntra honom till engelskan och leka fram det andra sedan(???) Han kan orden på båda språken ju, så han vet vad han pratar om.
Sen att han går på ett dagis , där han är enda svenska barnet kanske gör att hans svenska kommer igång senare. För dom andra barnen pratar inte så mycket.

Va inte orolig!!Du är grym som mamma och eran Lillefot är ett av dom charmigaste barnen jag träffat. <3<3<3

Svar: Ja vi upprepar alltid det han säger.SÄger han Airplane säger vi Flygplan och han härmar efter oss.
Och färger och räkna det kan han på båda språken..

Tack vännen ! (L)
Mela